tisdag 15 juni 2010

Recept på mina virkade blommor

Jag har fått förfrågan om beskrivning till de virkade blommorna jag knåpade ihop. Så jag har försökt skriva ned hur jag gjorde. Jag har insett att det är betydligt lättare att visa hur man gör än att beskriva det i ord. Men här kommer i alla ett försök till beskrivning. Jag hoppas att den går att förstå.




Virkade blommor á la Asereht

Jag virkade blommorna i bomullsgarnet Sofia.
10 cm = 18 m och 33 v med stickor nr 4,5.
Jag använde virknål nr 5.
Blommorna blev 5 cm i diameter.

Virka 5 luftmaskor
Virka 10 fasta maskor runt ringen

*Virka 2 luftmaskor
Gör ett omslag och virka 3 stolpar i nästa fm
Virka 2 luftmaskor
Gör ett nedtag och virka 1 smygmaska i nästa fm*

* till * ger ett kronblad.

Upprepa*-* tills du har gått runt ringen (5 kronblad).

Lycka till!

©Asereht


11 kommentarer:

  1. Hej!
    Det här var verkligen ett supersött och enkelt mönster på virkade blommor - jag har redan virkat flera stycken. Jag undrar om det är ok att jag länkar till dig i en nättidning som handlar om scrapbooking? Nästa söndag kommer ett nytt ex av denna ut, och då ska det bla handla om hur man kan använda virkning i scrapbookingen. (du kan se tidningen här: http://tidning.alltomscrap.se/ )
    /hälsningar Marie

    SvaraRadera
  2. Hej bitte71!

    Det är helt ok att länka i nättidningen. Jättekul tycker jag! :-)

    SvaraRadera
  3. Hej hej jag har provat att virka dina fina blommor. dom va inte så svåra att göra. då jag e nybörjare så blev dock inte mina lika fina som dina =)

    SvaraRadera
  4. Måste säga tack för din beskrivning. Har försökt virka blommor några gånger utan att lyckas/fatta hur man gör men när jag såg din mönster så förstod jag hur det går till... är glad att jag lyckades till slut :-)

    / Helen

    SvaraRadera
  5. Tack för beskrivningen! Lätt att förstå. Har länge velat virka blommor men trots min vana att virka har den inte riktigt funkat.

    SvaraRadera
  6. Tack för denna beskrivning av dina blommor. Så enkelt att göra... fast jag har virkat med Freija-garn och det gick bra. Tänkte jag skulle ha dom på innetofflor eller på en schal... vet ej ännu :)

    SvaraRadera
  7. Så söta! De ska jag definitivt göra och jag blir antagligen besatt :) Jag virkade en ros idag och min dotter också :)
    http://queenofkammebornia.se/2013/april/stolthet-och-rosor-2.html

    SvaraRadera
  8. Hej.

    Så bra beskrivning! Jag har aldrig virkat en blomma förr, men hitta denna sida, för jag ville ha någon dekoration till ett mobilfodral jag virkat... också det min första virkade sak. Blomman blev jättebra!!! Så nu ska jag göra några till ;)

    SvaraRadera
  9. Tack för en bra beskrivning på blommor som gick fort att göra. Själv ändrade jag lite och gjorde en magisk ring på tio maskor som då gjorde att jag fick hålet i mitten mindre :) Tack än en gång, kommer bli jätte fina på min dotterns nya vantar :)

    SvaraRadera
  10. Jättefina och enkla blommor! Jag har letat efter så små blommor, de här blir perfekta som dekoration i nederkanten på en klänning.

    SvaraRadera
  11. Hej, använde mig av dina blommor på ett par tofflor som jag just virkat. Du kan se resultatet min blogg http://mariashemmagjorda.blogspot.se/2014/06/virkade-tofflor.html

    SvaraRadera